انیشتین و راننده اش

انیشتین برای رفتن به سخنرانی ها و تدریس در دانشگاه از راننده مورد اطمینان خود كمك می گرفت. راننده وی نه تنها ماشین او را هدایت می كرد بلكه همیشه در طول سخنرانی ها در میان شنوندگان حضور داشت بطوریكه به مباحث انیشتین تسلط پیدا كرده بود! یك روز انیشتین در حالی كه در راه دانشگاه بود با صدای بلند گفت كه خیلی احساس خستگی می كند؟
راننده اش پیشنهاد داد كه آنها جایشان را عوض كنند و ...
او جای انیشتین سخنرانی كند چرا كه انیشتین تنها در یك دانشگاه استاد بود و در دانشگاهی كه سخنرانی داشت كسی او را نمی شناخت و طبعا نمی توانستند او را از راننده اصلی تشخیص دهند. انیشتین قبول كرد، اما در مورد اینكه اگر پس از سخنرانی سوالات سختی از وی بپرسند او چه می كند، كمی تردید داشت.
به هر حال سخنرانی راننده به نحوی عالی انجام شد ولی تصور انیشتین درست از آب درامد. دانشجویان در پایان سخنرانی شروع به مطرح كردن سوالات خود كردند. در این حین راننده باهوش گفت: سوالات به قدری ساده هستند كه حتی راننده من نیز می تواند به آنها پاسخ دهد. سپس انیشتین از میان حضار برخواست و به راحتی به سوالات پاسخ داد به حدی كه باعث شگفتی حضار شد!


راه و روش برخورد با سالمندان

چه شما جز آن دست افرادی باشید که با پدربزرگ و مادربزرگ خودزندگی می کنید و چه کسی باشید که در موسسات اجتماعی که با افراد سالخورده سر و کار دارید(مثل خانه های سالمندان، کانون بازنشستگان و ..) و مشغول به کار هستید، مشکلات وابسته به افزایش سن، می تواند سدی بر تعاملات موثر شما ایجاد کند.

شرایط روزمره این افراد مثل: برخی فراموشی ها، سنگین شدن گوش و نیز تاثیر داروهای مصرفی و .. درک و تعامل با این افراد را دشوار و پیچیده می کند.

 در دوران سالخوردگی این دست موانع و مشکلات بیان شده، تعامل با این افراد را می تواند تبدیل به یک تجربه خسته کننده و ناامید کننده و حتی ظاهرا بیفایده کند. به هر حال راهبردهایی وجود دارد که به شما کمک می کند راحت تر با این گونه افراد در تعامل باشید و یک فضای دوستانه با وی ایجاد کنید:

- از مشکلات تندرستی وی آگاه شوید. افراد سالخورده ممکن است مشکلات جسمانی داشته باشند که صحبت کردن و یا فهمیدن صحبت شان را دشوار می کند. اطمینان کسب کنید قبل از اینکه با کسی وارد تعامل شوید شرایط و مشکلات جسمانی و تندرستی او را درنظر گرفته اید. به عنوان مثال ممکن است سالمند شما مشکل شنیدن، مشکل در صحبت کردن یا زایل شدن حافظه را داشته باشد. این فاکتورها تعامل را دشوار می کند. یادتان باشد سن شناسنامه ای هیچگاه معیار کاملی برای تشخیص سلامت جسمانی یک نفر نیست.

ادامه نوشته

روش های مطالعه


روش های یادگیری

«یادگیری» فرآیندی چند مرحله ای است که طی آن مفاهیمی را فرا می گیریم و این فرآیند شامل جمع آوری، طبقه بندی و تحلیل اطلاعات هر موضوع است. یادگیری، روش های مختلف دارد که برای شناخت روند یادگیری بهینه، بهتر است آن ها را بشناسیم، این روش ها عبارتند از:

ادامه نوشته



زندگی را نخواهیم فهمید اگر
از همه گل‌های سرخ دنیا متنفر باشیم فقط چون در کودکی وقتی خواستیم گل‌سرخی رابچینیم خاری در دستمان فرو رفته است.

ادامه نوشته

آنسوی پنجره

آنسوی پنجره

در بیمارستانی ، دو مرد بیمار در یک اتاق بستری بودند . یکی از بیماران اجازه داشت که هر روز بعد از ظهر یک ساعت روی تختش بنشیند . تخت او در کنار تنها پنجره اتاق بود . اما بیمار دیگر مجبور بود هیچ تکانی نخورد و همیشه پشت به هم اتاقیش روی تخت بخوابد . آن ها ساعت ها با یکدیگر صحبت می کردند ؛ از همسر ، خانواده ، خانه ، سربازی یا تعطیلاتشان با هم حرف می زدند .

ادامه نوشته

دعای ماه صفر

نام بيماري ها به انگليسي


ادامه نوشته

۶ مهارت که به ايجاد گفت وگوي سالم کمک مي‌کند


 
۶ مهارت که به ايجاد گفت وگوي سالم کمک مي‌کند
۱) گوش دادن فعال
آيا به رفتار خود هنگامي که کسي درباره يک موضوع بسيار مهم صحبت مي کند، توجه کرده ايد؟ درهرارتباطي يک پيام فرستاده وتوسط فرد مقابل دريافت مي شود. در اغلب موارد دريافت پيام به وسيله شنيدن انجام مي گيرد. بايد توجه کرد که شنيدن و گوش دادن دومقوله متفاوت هستند.
شنيدن ، يک عمل غير ارادي است اما گوش دادن فعاليتي انتخابي است که شامل دريافت محرک هاي شنيداري و تفسير آن هاست.

ادامه نوشته

حجاب یک خانم اروپایی در جماران



رفتارهای پر خطر والدینی


رفتارهای پر خطر والدینی
هفت سال اول زندگی، سالهای تشکیل پایه های اخلاق و رفتار و حتی نگاه به زندگی هستند. کسی که در هفت سال اول زندگی اش در آرامش و امنیت نبوده است، طبیعی است که در بقیه زندگی نتواند طبیعی زندگی کند.
فهمیدن ارتباط مشکلات روحی روانی امروز ما با مسائل گذشته در کودکی، کمک موثری به حل مشکلات ناشی از این معضلات روحی روانی می کند. کسی که می داند بدخلقی و کم تحملی اش از اضطراب دوران کودکی اش ناشی می شود بهتر می تواند این بدخلقی را مهار و اصلاح نماید.

ادامه نوشته

مهم‌ترین آموزش‌های قبل از مدرسه

مهم‌ترین آموزش‌های قبل از مدرسه
بسیاری از والدین گمان می کنند نیازی نیست به کودکان در سنین پیش از دبستان اصول و ارزش های مهم اخلاقی و انسانی آموخته شود چون آنها کم سن و سال هستند و درک این مسائل برایشان دشوار است یا اینکه آموختن این مسائل را به آموزگاران واگذار می کنند.

امروزه بیشتر والدین با فرزندانشان طوری رفتار می کنند که گویی فقط آنها در دنیا اهمیت دارند و بر همه مقدم هستند. در حالی که این یکی از بزرگترین اشتباهاتی است که والدین در ارتباط با فرزندانشان مرتکب می شوند و در آینده حتی خودشان نیز گرفتار عواقب چنین رفتار نادرستی خواهند شد. فرزندان شما از لحظه تولد از قدرت فهم و درک برخوردارند و از همان لحظه ورود به دنیا باید تربیت شوند.

ادامه نوشته

فیلم های مستجهن با نوجوانان چه می کند؟


دستیابی به تصاویر و فیلم های غیراخلاقی یا همان هرزه نگاری در سنین پایین، یعنی کودکی و نوجوانی، امروزه، آن هم با توجه به فناوری های جدید مانند اینترنت، از مباحث بسیار جدی و نگران کننده است که خانواده ها وسایر اقشار فرهنگی و فرهیخته جوامع، به خصوص متخصصان علوم رفتاری و روانشناسان را به چالش کشیده و نگران ساخته است.

ادامه نوشته

نماز روز یکشنبه ماه ذیقعده

طبق روايتى از رسول خدا(صلى الله عليه وآله) براى روزهاي يكشنبه ماه ذيقعده نمازى وارد شده است.


به اين نحو كه:

در روزهاي يكشنبه غسل كند و وضو بگيرد

و چهار ركعت نماز بخواند (هر دو ركعت به يك سلام)

در هر ركعت، سوره «حمد» يك مرتبه، سوره «توحيد» سه مرتبه و سورهاى «فلق» و «ناس» را يك مرتبه بخواند

و بعد از نماز هفتاد مرتبه استغفار كند( استغفراللهَ ربّي و أتوب إليه)

سپس بگويد:


لا حَوْلَ وَلا قُوَّة إلاَ بِاللهِ العَلىّ العَظيم

آنگاه بگويد: يا عَزيزُ يا غفارُ، اِغفِرْ لى ذنوبى، وَ ذنوبَ جَميع المُؤمِنينَ وَ المُؤمِناتِ، فَإنهُ لا يَغفِرُ الذنوبَ اِلا أنتَ.



در فضيلت اين نماز آمده است كه هر كس اين نماز را بجا بياورد

توبه اش پذيرفته خواهد شد،

گناهانش آمرزيده مى گردد

و سبب بركت براى نمازگزار و خانواده اش خواهد بود،

و در روز قيامت كسانى كه از او طلبى و يا حقّى دارند، از وى راضى گردند

و با ايمان از دنيا مى رود

و قبرش براى او وسيع و نورانى گردد

و پدر و مادرش از او راضى شوند،

و آنها نيز مورد مغفرت خداوند قرار گيرند،

ذريّه او نيز بخشيده مى شوند

و روزى او وسيع گردد.

فرشته مرگ به هنگام مردن، با او مدارا كند

و به آسانى جانش را بگيرد.

التماس دعا

عید سعید فطر

عکسهای متحرک عید سعید فطر

در زندگی فهمیده ام .............

·         فهمیده ام که آدم ها گاهی اوقات انسان را به شگفتی وا می دارند. 

بعضی وقت ها درست همان کسی به تو کمک می کند تا سرپا بایستی که انتظار داشتی تو را به زمین بزند .

·         فهمیده ام که آدم عصبانی هیچ کاری را درست انجام نمی دهد.

·         فهمیده ام که هیچ جنس با کیفیتی را ارزان نمی فروشند.

·         فهمیده ام که نباید به گذشته نظر کنی مگر به نیت عبرت گرفتن.

·         فهمیده ام که باید به گونه ای زندگی کنم که اگر کسی سخن نادرستی در مورد من مطرح کرد

·         هیچ کس حرف او را باور نکند.

ادامه نوشته

ماه مبارک رمضان

http://www.maziarfallahi.ir/uploads/posts/2013-07/1373412807_ramazan.jpg

جمله های زیبا

تونل ها ثابت کردند که حتی در دل سنگ هم ،راهی برای عبور هست ....ماکه کمتر از آن نیستیم ،پس دیگر نا امیدی چرا؟؟
اگر هیچوقت،بعد از هر لبخندی خدا را شکر نمی کنید،حقی نخواهید داشت بعد از هر اشکی اوراسرزنش کنید!!

خداوند می داند چه کسی به زندگی شما تعلق دارد وچه کسی ندارد، اعتماد کنید وبگذارید هرکه قرار است باشد بماند،خودش برای همیشه می ماند

عشق مثل نماز خوندن می ماند هرگاه  نیت کردید، نگاه به اطراف ممنوع!!!

خدایا....گاهی تورا بزرگ می بینم و گاهی کوچک...این تونیستی که بزرگ می شوی وکوچک...این منم که گاهی نزدیک می شومو گاه دور...

هنوز حرف پیرمرد عصابدستی رویادم نرفته که گفت مثل عصاباش هزاربار زمین بخور،اما اجازه نده اونی که بهت تکیه داده حتی یه بار زمین بخوره.

برای شنا کردن به سمت مخالف رودخانه،قدرت وجرئت لازم است،وگرنه  هر ماهی مرده ای می تواند موافق جریان حرکت کند.

دعا لاستیک یدک نیست که هر وقت مشکل داشتی از آن استفاده کنی،بلکه فرمان است که راه به راه درست هدایت می کند.

تبریک

عصر انتظار، ولادتت را به جشن گرفته است، ای گل نرگس

چشمان منتظر ما، خیس از اشک شوق میلاد توست، مهدی زهرا

خجسته باد میلاد مولود نجات


مرد فانوس به دست


مردی صبح گاهان برای ادای نماز صبح روانه مسجد شد درراه پایش سر خورد و در گودالی اب فرود آمد به منزل برگشت و پس از تعویض لباس دوباره روانه مسجد شد . دوباره همانجا سر خورد و به گودال افتاد. مرد به سوی خانه برگشت برای بار سوم لباس پوشید و روانه خانه خدا گردیدوقتی به گودال آب رسید دید مردی فانوس به دست منتظر او ایستاده ...

مرد فانوس به دست گفت من منتظر تو هستم تا تو را به سلامت به  مسجد رسانم عابد قصه ما از او تشکر کرد و با هم روانه مسجد شدندوقتی به مقصد رسیدند مرد عابد قصه ما از مرد فانوس به دست پرسید

تو که هستی و برای چه به من کمک کردی .. مرد فانوس به دست جواب داد ....

من شیطانم .. بار اول که به زمین خوردی دوست میداشتم که ازبرگشتن منصرف شدی ولی تو با برگشت خود موجب  شدی خداوند تمام گناهان خویشاوندانت راعفو نمایدو در مرتبه دوم که به زمین خوردی لباس پوشیدی و برگشتی خداوند گناهان تمام مردم دهکده ات را بخشید ترسیدم اگر بار دیگر به زمین بخوری خداوند به خاطر تو از سرتقصیرات تمام مردم زمین بگذرد بنابراین چاره را در آن دیدم که شما را به سلامت به مقصد رسانم

آيت الكرسي....

حضرت علي عليه‌السلام فرمودند: بر مسلمان لازم است كه شب را به پايان نياورد مگر آنكه آية‌الكرسي را بخواند و اگر مي‌دانستيد كه آية‌الكرسي چيست و در آن چيست، هرگز آن را رها نمي‌كرديد.

آية‌الكرسي نام يك آيه است كه با الله لا اله الا هو الحي القيوم آغاز و با هو العلي العظيم پايان مي‌يابد و دو آيه بعد از آن جزء آية‌الكرسي نمي‌باشد، هر چند در برخي از موارد به خواندن آن‌ها همراه آية‌الكرسي تاكيد شده است


ادامه نوشته

 

مبعث


http://www.portal.esra.ir/Pages/Controls/HtmlEditor/uploadsDir/imagefiles/112121mabas2215445.jpg


تسلیت

http://www.safirehedayat.com/main/images/stories/days/shahadat-emam-kazem.jpg

شهادت غریبانه ی امام کاظم(ع) تسلیت باد.

رحلت امام (ره)

گل رفت و شمیم خوشش اینجاست هنوز

بلبل به هوا ی گل چه شیداست هنوز

رفتی ز جهان اگر چه ای روح خدا

لیکن علم مهر تو بر پاست هنوز

رحلت جانسوز امام خمینی(ره) تسلیت باد.

تبریک




میلاد فرخنده و با سعادت اسوه تمام عیار مکارم و قله رفیع فضائل
صدیقه کبری ، حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها)
و هفته ی بزرگداشت مقام زن و روز مادر
مبارک باد . . .